Sabtu, 28 Mei 2011

KFC!!!

KFC?? yup kfc, kat sini ekin nak kongsi kan pengalaman pahit dan manis bersama kalian semasa ekin bekerja di store kfc..kfc mana ekin berkerja yer mana lagi kalau bukan kfc DT Petronas Seberang Jaya.. pertengahan bulan 4 ekin start kerja sebagai cashier..wah banyak cabaran kerja sebagai cashier disitu ..paling merimaskan kena layan banyak karenah custumer .. tapi semuanya dapat dikaawal dengan baik.. mula masuk kerja tu memang lah tak gheti apa2.. mahupun dari segi kemahiran ataupun kecekapan.. pertama sekali kena hafal semua menu yang ada kat kfc dalam satu hari jer.... menu..wah banyak tu menu yang ada kat kfc..boleh ke nak hafal dalam masa 24 jam..selama ni cuma tahu snack plate dan dinner plate jer.. sebab yang itu selalu di order bila p makan kfc.. betul-betul perlukan daya ingatan yang kuat..tapi alhamdulillah bolah jugak hafal menu tapi bukan dalam masa 24 jam tau malah 3 hari baru boleh ingat semuanya tapi itu pun kadang lupa dan keliru jugak.. dan dalam dok hafal menu kena juga hafal jenis box dan peralatan yang akan digunakan oleh cashier..fuh mula2 rasa susah tapi bila dah pandai jadi mudah la... pastu boleh mulakan tuugas?? oh tidak boleh lagi ..macam mana nak mula tugas kalau tak pandai gunakan posifplex ..apa tu posifplex?? apa lagi kalau bukan mesin duit yang dok kat kanter order la.. wah memang canggih.. semua menu dah terset kat situ ..lengkap cepat dan mudah.. tapi awas jangan sampai tersilap tekan pula .. ekin belajar gunakan posifplex dengan RM manager kfc tu sendiri.. hampir seminggu baru agak cekap menggunakan nya.. tapi sebenarnya masa start kerja sebulan ekin diletakkan kat parcker.. iaitu tempat buat order untk tempahan DrivThru.. pastu baru mula pegang caunter.. bila dah berseronok berkerja selalu nak p kerja.. tapi bila dah malas selalu jer nak ponteng...hehehe..tapi paling best ekin berkerja ialah MN...midnight..sebab masa ekin kerja MN bersama seorang lagi staf ..wah macam perkara berlaku pada malam itu.. ornng mabuk lah..kes gaduh la.. n macam2 lagi.. bak ibarat 10001 malam... apapun ekin bercerita jer tapi yang nampak lalui saat kejadian itu ialah semua staff yang bertugas malam itulah..haha...memang kelakar kalau diingatkan..
ok citer pasal staff dan manager pulak.. manager kat sini ada yang garang..ada yang mulut banyak ,ada yang over.. dan ada yang berdisplin.. tapi semua manager nak berdisplin kala tak macam na store nak maju.. betul tak..  

ni antara pic staf kfc.. yg ddk tu semua manager.. tp yg pkai baju kebaya biru 2 RM manager .
 ini pula manager yg kdg sporting kdg2 agak macam2 gaya.. hehe
jgn marah yer sir apit...

  
ha ini shif manager lagi sporting baik dan happy  selalu dgn senyuman
siapa kerja dibawah shif dye memang best!! xder la nak tension sangat..
tapi sekarang dah jadi RM manager sunway..


nie sowang lagi  yang baru jer naik jadi manager,,hehe apapun gud luck abg wan.. 

ni pun sir saiful,time nie dya baru jer naik jadi manager..
kalu nak tahu dia la manager yang pernah ajar ekin tentang tugas sbgai cashier memang tegas
dan agak displin serta banyak orang agak tension dengan perangai dia itu..
sapa kerja pada shif dia tahu lah macam na cara dia..
maaf yer sir saiful!!



ni adalah antara staf kfc termasuk ekin yang bergambar  pada hari raya pertama.. wah time raya pun kena kerja.. hehehe
memang happy giler sampai kepenatan bekerja pun tak terasa... bergaya serta posing2 bergambar..
wah hari raya ni ada tema ker ..macam warna baju ada..ini bukan masa raya tapi ni masa time sambut majlis sempena hari raya ..lebih kurang openhousa lah.. yang empat orang baju kning tu antara staf senior la..
ni semua hero-hero yang ada kat kfc tapi tak tahu pula kenapa ada dua heroin yang tersesat masa bergambar nie..hehehe

kebanyakkan yang berkerja kat kfc ni datang berpasangan.. berpasangan?? pasagan apa kekasih ker?? bukan kekasih lah tapi pasanga adik beradik..pic kat atas nie adalah pic antara pasangan adik beradik..yg mna rapat dua2 tu itulah pasangan mereka... 



memang best kejer kat kfc.. kena marah perkara biasa..kena buli pun perkara biasa... tapi macam2 gelagat ada pada setiap staf tapi paling hot bnyak psangan couple jgak.. suusssssssssssssssssssss !!! senyap .. tipulah kalau tak der yang bercinta staf sama staf.. scandal pon ada.. tapi diam2 dah la.. sapa tahu..tahlah.. tapi kalu yang tak tahu..tak payah amik tahu nanti dicakap busybody pula.. mulut orang kita tak boleh katup.. mengumpat..mengtuk.. mengata semua ada kat kfc ni.. bila ada yang kena kata sampai kat yang dituju fuh conform orng yang kena kata tu menangis punya.. sebab kata bukan sebarang kata tapi kata yang berbisa!!! tapi ekin selalu kena perli jer..kena perli dengan staff tak apa..tapi kalau kena perli dengan manager itu yang tak tahan tu..mana mau letak muka daaa,,,, gaduh sesama staf pn menjadi satu yang agak kebiasaan tapi kalau staf pula yang gaduh sema manager?? opsss... bukan lagi perkara biasa tapi agak kritikal ...  masalah besar tu.. macam2 yang jadi..tapi tak semua tahu.. ok apapn eki mintak maaf banyak2 pada semua staff n manager kat kfc tu.. harap dimaafkan!! kepada yang mana staf pic dia tak der dalam ni mintak maaf lah sebab tak larat nak upload lah...hehe  now ekin dah tak kerja kat situ ..itu semua hanya masa lalu untk disimpan dan dikongsi kan pada semua..

4 ulasan:

  1. Perkhidmatan pos antarabangsa paling murah!
    Gunalah Viabox. Antara kelebihan Viabox adalah 100% keahlian percuma, tiada caj pemprosesan dan tiada caj tersembunyi. Barangan anda dijamin selamat dan penghantaran dijamin laju. Maklumat lanjut boleh di dapati di www.viabox.com.

    BalasPadam
  2. nk mintak keje kt situ macam mana

    BalasPadam